ambulant cta docent docenten leerlingen lampie leerling logopedist maatschappelijk meten orthopedagoog school verrekijker passendonderwijs verzuimcoaches

Een inkijkje, de logopedist op het VO

Door: Mariëlla Zwamborn & Nicoline Cremer - Datum: 23 januari

Een voorbeeld van een taalprikkel, door de logopedisten van Scala.

Klaar voor gebruik

Ken je dat gevoel? Je hebt het idee dat je een woord heel goed uitlegt en de leerling weet het de volgende les niet meer, terwijl je toch zo duidelijk was. Uit onderzoek blijkt dat aan een aantal voorwaarden moet worden voldaan om woorden te leren. Speciaal voor jullie hebben wij er vier uitgelicht voor direct gebruik.

  • Geef een definitie van het woord en laat de betekenis niet raden. Een leerling onthoudt de eerst gegeven uitleg. Jammer als die uitleg nou nèt niet juist is, impulsief geroepen door een leerling met goede bedoelingen...
  • Gebruik bij de uitleg van het woord de definitie minimaal drie keer.
  • Betrek zoveel mogelijk zintuigen bij het betekenis geven aan woorden. Denk aan onze woordkaartjes. Maar ruiken, voelen en proeven helpt ook.
  • Gebruik het woord zeven keer. Meer mag, minder niet, anders is al je inspanning voor niets geweest. Gebruik  een woordspel zoals bijvoorbeeld galgje.